Hvordan virker EFT/TFT

Du skal fokusere på dit ubehag. Det er vigtigt, for at behandlingen kan være effektiv.

  • Tænk på en situation, hvor du har mærket ubehaget
  • Mærk følelsen (Det er vigtigt, at du mærker følelsen – ikke tænker den)
  • Mærk efter, hvor følelsen sidder i kroppen
  • På en skala fra 1 til 10, hvor stort er ubehaget?
  • Så banker du på meridianpunkterne, til ubehaget er reduceret til en passende størrelse eller er forsvundet helt

Det du mærker i kroppen er et traume. Traumet er blevet re-aktiveret af situationen, og nu forsøger din hjerne at redde dig ud af situationen, ved at fortælle din krop, at det er farligt.

Rationelt er der sandsynligvis ingen fare. (Er der er en reel fare, virker EFT/TFT ikke).

Når du banker på meridianpunkterne, mens du bekræfter, at du accepterer og elsker dig selv alligevel, så gør du mentalt det samme, som de hvide blodlegemer gør, når de bekæmper betændelse. Du kollapser den irrationelle opfattelse af fare med accept og kærlighed. Det vi accepterer, bruger vi ikke energi på. Det er, som det er. Hjernen stopper med at sende advarsler til din krop, og du kan være upåvirket i situationen.

Du kan få mere information om tankefeltterapi i folderen, du finder >her

Quickfix med EFT/TFT

Til dig der har angst eller er nervøs lige nu.

Videoen er med Lotte Sabroe Graversen, Tankefeltterapeut og coach.

Vigtigt!
Tankefeltterapi er ikke en erstatning for at søge almindelig lægehjælp eller anden psykologisk hjælp.

Se flere videoer

Demonstration af grundteknikken i EFT/TFT

Denne video er til dig, der gerne vil lave tankefeltterapi på dig selv og har brug for at blive vejledt undervejs. På videoen får du en demonstration af, hvordan du bruger teknikken derhjemme.

Meditation guide

Go’ til dig, der vil have øget dit selvværd og ændre syn på de omstændigheder du ikke kan ændre. Styrkende og afslappende meditation.

Mangel på omsorg

Go’ til dig der har brug for støtte og omsorg og måske lige nu føler, at der ikke er meget af det. Måske er du blevet svigtet tidligere og kommer i din hverdag til at fokusere på svigt og manglende støtte.
Videoen er med amerikanske Brad Yates, der er underviser og EFT-behandler

Elsk dig selv

Go’ til dig, der har en tendens til at skælde ud på dig selv. Dig, der tager for meget kritik ind og til dig, der har brug for helt grundlæggende at føle dig god nok.
Videoen er med amerikanske Brad Yates, der er underviser og EFT-behandler

Overforbrug

Go’ til dig der, ligesom så mange andre, hygger i ferier eller i weekenden med slik, god mad, alkohol eller cigaretter, eller dig, der belønner dig selv efter arbejde med vin eller slik – og så bare ikke rigtig får stoppet igen.
Videoen er med amerikanske Brad Yates, der er underviser og EFT-behandler

Frygt og bekymringer

Go’ til dig, der planlægger for meget, fordi det ukendte er skræmmende. Til dig, der bliver usikker, når der er for mange ubekendte, og selvom du ved, at vi ikke kan forudsige fremtiden, så prøver du alligevel.
Videoen er med amerikanske Brad Yates, der er underviser og EFT-behandler

Lav selv EFT/TFT

Start med at fokusere på dit ubehag.
Måske er det angst – så siger du “har denne angst”.

A. Gentages 3 gange, mens der bankes på håndkanten
Selvom jeg ____________________________________________,

så elsker og accepterer jeg mig selv helt og fuldstændigt.

Gentages 3 gange, mens der masseres på lymfepunktet
(Det bløde punkt lige under kravebenet)
Selvom jeg _____________________________________________,

så elsker og accepterer jeg mig selv helt og fuldstændigt.
B. Her siges kun den sætning, du selv har sat ind, mens der bankes
(f.eks “denne angst”)

  • Oven på hovedet.
  • Indersiden af øjenbryn
  • Ydersiden af øjenbryn
  • Under øjet
  • Under næsen
  • Under læben
  • På kravebenet (træk vejret dybt)
  • Under armen

C. Der bankes oven på hånden, mens der rulles med øjnene.

  • Kig ned til den ene side
  • Kig ned til den anden side
  • Hele vejen rundt den ene vej
  • Hele vejen rundt den anden vej
  • Nyn nogle toner
  • Tæl hurtigt til 5
  • Nyn igen

Det hele gentages fra B indtil ubehaget er forsvundet.
Hvis du kan mærke dit ubehag tydeligt, behøver du ikke sige noget, så fokuserer du bare hele tankefeltet på følelsen.

Åben billedet til venstre